Postawy i zachowania studentów wobec edukacji i rynku pracy. Przykład Śląska

Dostępność: W magazynie

  • Cena netto: 19,05 zł
    20,00 zł*
  • Autor: Zagórowska Agata, Malchar-Michalska Dominika (red. nauk.)
  • Załączniki:
    ZobaczPobierz
    Zagorowska_-_Postawy_i_zachowania_spis_tresci.pdf Pobierz
    Zagorowska_-_Postawy_i_zachowania_wstep.pdf Pobierz
  • ISBN: 978-83-8332-025-0
  • ISSN:
  • Format: B5
  • Rok wydania: 2023
  • Liczba stron: 208
  • Oprawa: miękka
  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

[…] Monografia składa się ze wstępu oraz trzech rozdziałów, a każdy z podrozdziałów zawiera krótkie podsumowanie prezentowanych treści. Rozdział pierwszy ma charakter ogólny, wprowadzający w zagadnienia związane z procesem kształcenia wyższego i sytuacją na rynku pracy absolwentów szkół wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Śląska.

W pierwszym podrozdziale dokonano przeglądu literatury oraz na tej podstawie wskazano najważniejsze determinanty i uwarunkowania (krajowe i badanego regionu) rozwoju edukacji na poziomie wyższym, także w ujęciu historycznym. Przyjęto również założenie, że kształcenie studentów należy traktować jako inwestycję w kapitał ludzki. W dalszej części scharakteryzowano wybrane ośrodki badawcze Śląska, koncentrując się głównie na tych wiodących, tj. Opolu, Wrocławiu i Katowicach. Dokonano tego w kontekście liczby studentów oraz prezentując tło demograficzne dla kształcenia na poziomie wyższym. Ostatnią część tego rozdziału poświęcono prezentacji i ocenie zmian aktywności absolwentów studiów wyższych na rynku pracy.

Rozdział drugi zawiera wprowadzenie, przegląd literatury w zakresie analizowanego zagadnienia oraz szczegółową analizę uzyskanych wyników badań własnych. W tym rozdziale zaprezentowano wyniki badań z zakresu realizacji wyznaczonych celów 1 i 2, na podstawie których dokonano identyfikacji motywu decyzji zarówno o edukacji na poziomie wyższym, jak i kierunku studiów (podrozdział 2.1). W kolejnym podrozdziale (2.2) określono główne oczekiwania respondentów wobec uczelni czy samego procesu kształcenia z uwzględnieniem takich charakterystyk, jak płeć, uczelnia czy kierunek, na którym studiował respondent. W dalszej części (2.3) podjęto próbę określenia planów i zamierzeń edukacyjnych badanych osób. Na koniec tego rozdziału (2.4) zaprezentowano wyniki badań w zakresie oceny jakości kształcenia wśród badanej grupy.

W ostatnim rozdziale zaprezentowano również wyniki badań empirycznych (realizacja celów badań: 3 i 4). W podrozdziałach 3.1 i 3.3 skoncentrowano się na określeniu aktywności zawodowej badanych studentów, również z uwzględnieniem pandemii COVID-19. Analiza danych empirycznych została poprzedzona nakreśleniem – na podstawie analizy źródeł literaturowych – czynników determinujących tego typu aktywność. Z kolei w podrozdziale 3.2 zawarto rozważania dotyczące identyfikacji planów i oczekiwań zawodowych badanej grupy. Ostatnia część tego rozdziału (3.4) odnosi się wyłącznie do prezentacji zebranego materiału jakościowego z prowadzonych wywiadów wśród wybranych studentów Uniwersytetu Opolskiego w zakresie zmiany ścieżki kształcenia, jaka dokonała się w obliczu sytuacji nadzwyczajnych, tj. pandemii COVID-19 oraz wojny na Ukrainie.

Autorzy poszczególnych części zdają sobie przy tym sprawę z tego, że pewne problemy związane z wyborem przez studentów kierunku i uczelni oraz ich aktywnością zawodową na rynku pracy zostały jedynie zasygnalizowane, a niektóre nawet pominięte. Pewnym usprawiedliwieniem tego stanu rzeczy jest konieczność prowadzenia dalszych badań w tym zakresie, ze szczególnym zwróceniem uwagi na potencjalne rozszerzenie badań na terytorium Polski, a także sama metodyka prowadzenia badań empirycznych (nadal poszukiwanie właściwych technik i narzędzi analizy) […]

                                                                                                                                                                                                                                                             /Ze wstępu/

  • Autor: Zagórowska Agata, Malchar-Michalska Dominika (red. nauk.)
  • Załączniki:
    ZobaczPobierz
    Zagorowska_-_Postawy_i_zachowania_spis_tresci.pdf Pobierz
    Zagorowska_-_Postawy_i_zachowania_wstep.pdf Pobierz
  • ISBN: 978-83-8332-025-0
  • ISSN:
  • Format: B5
  • Rok wydania: 2023
  • Liczba stron: 208
  • Oprawa: miękka
  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego