- Autor: Franczyk Agnieszka, Kurcz Weronika
- Załączniki:
- ISBN: 978-83-8332-093-9
- ISSN: 1233-6408
- Format: B5
- Rok wydania: 2024
- Liczba stron: 150
- Oprawa: miękka
- Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego
Książka poświęcona jest analizie wybranych aspektów jakości życia dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, mieszkających w różnych środowiskach: w domach rodzinnych, domach pomocy społecznej oraz w domach L’Arche. Autorki skupiły się na takich obszarach jak codzienność (plan dnia, obowiązki, czas wolny), autonomia, poczucie bezpieczeństwa, relacje interpersonalne oraz rozwój osobisty (zainteresowania, sukcesy, marzenia). Badania zostały zrealizowane w ramach projektu Fundacji L’Arche Polska pt. „Architekci zmiany. Działania na rzecz włączania społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną”. Ich podstawą były standaryzowane wywiady przeprowadzone bezpośrednio z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Dla zwiększenia przejrzystości przekazu materiał empiryczny zaprezentowano w formie prostych zestawień procentowych oraz autentycznych wypowiedzi respondentów reprezentujących trzy różne środowiska życia.
Pozycja adresowana jest do studentów pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii, pracy socjalnej i socjologii oraz do rodziców, opiekunów i asystentów dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. To cenna lektura dla wszystkich, którzy chcą lepiej zrozumieć potrzeby i doświadczenia tej grupy społecznej.
Z recenzji wydawniczych:
Niniejsza monografia wnosi wiele nowych elementów do naszej dotychczasowej wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej, oligofrenopedagogiki oraz pokrewnych subdyscyplin, dyscyplin, a niekiedy również dziedzin. Jest przede wszystkim dojrzałą propozycją nadania jej szerszej, bo interdyscyplinarnej perspektywy naukowej.
[…] Zawarte w niej wnioski posiadają nie tylko wartość poznawczą, ale dają się wykorzystać w praktyce terapeutycznej, rehabilitacyjnej i pedagogicznej. […] Książka ta […] będzie cennym źródłem informacji dla osób pragnących zgłębić swoją wiedzę na temat najnowszych koncepcji dotyczących różnych aspektów funkcjonowania psychospołecznego osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Mogą z niej skorzystać zarówno osoby z doświadczeniem pracy z tymi osobami, w tym z doświadczeniem w prowadzeniu badań nad niepełnosprawnościami, jak i studenci takich kierunków jak: pedagogika specjalna, psychologia, socjologia.
prof. zw. dr hab. Janusz Kirenko
Niewątpliwą zaletą recenzowanej pracy jest fakt, że jej część teoretyczna jawi się jako spójna, a koncepcja badawcza została osadzona w kontekście dotychczasowych doświadczeń w tym obszarze. Badania empiryczne poprzedziło odwołanie się do literatury przedmiotu ze szczególnym uwzględnieniem dorobku nauk społecznych i medycznych. Autorki udowodniły, że posiadają przyzwoity warsztat badawczy. Założenia badań, ich realizacja i uzyskane rezultaty zostały omówione w sposób przejrzysty. Opracowanie spełnia kryteria rzetelności naukowej, ma uporządkowany układ, a tok rozumowania jest konsekwentny. […] Zrealizowane badania pozwoliły Autorkom sformułować określone wnioski i rekomendacje, które mogą być twórczo spożytkowane na rzecz osób z niepełnosprawnościami.
dr hab. Piotr T. Nowakowski, prof. URz
- Autor: Franczyk Agnieszka, Kurcz Weronika
- Załączniki:
- ISBN: 978-83-8332-093-9
- ISSN: 1233-6408
- Format: B5
- Rok wydania: 2024
- Liczba stron: 150
- Oprawa: miękka
- Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego