Poszukiwanie informacji w dziennikarskich działaniach komunikacyjnych (STUDIA I MONOGRAFIE NR 522)
-
Dostępność:
Dostępny
- szt.
- Cena katalogowa: 40,95 zł
- (Cena katalogowa: 39,00 zł)
- Rabat: -20,47 zł
- (Rabat: -19,50 zł)
- Cena netto: 19,50 zł 20,48 zł
- Autor: Chyliński Marek
- ISBN: 978-83-7395-666-7
- Format: B5
- Rok wydania: 2015
- Liczba stron: 410
- Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego
Tematem
książki są dziennikarskie procesy pracy, w tym przede wszystkim metodologia poszukiwania informacji,
wykorzystania źródeł oraz
dokumentowania materiałów dziennikarskich. Działania składające się na to, co w
tradycji anglosaskiej określa się jako research dziennikarski, przedstawione
zostały jako proces poznania, łączący elementy kognitywistki, nauki o
informacji, teorii dokumentacji i bibliotekoznawstwa, ze stricte technicznymi umiejętności
gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych.
Autor stara się ustalić najważniejsze
reguły, metody i wytyczne postępowania związanego z poszukiwaniem
informacji, a sam research rozpatrywać nie tylko w kategoriach wiedzy
propozycjonalnej, składającej się na metodologiczną odpowiedź wiem jak, ale również pozwalającej na
zgłębienie istoty przekazów medialnych oraz procesów komunikacji masowej.
W szerszym polu widzenia chodzi więc o uchwycenie metodologicznej
rzeczywistości dziennikarstwa w fazie zbierania materiałów i dokumentowania
tematów.
Pionierskim
osiągnięciem jest obszerna część badawcza, oparta na obserwacjach terenowych
oraz badaniach monograficznych, przeprowadzonych w latach 2012–2014 w 18
redakcjach, wśród 300 dziennikarzy prasowych, radiowych, telewizyjnych i
pracujących w nowych mediach oraz na podstawie analizy zawartości 2,5 tys.
artykułów, audycji i programów. Wykorzystanie wyników tej ukierunkowanej
obserwacji dziennikarskich procesów komunikacyjnych pozwoliło na dokonanie
jednej z pierwszych w warunkach polskich szczegółowej analizy i wszechstronnego
opisu metod researchu oraz dziennikarskich źródeł informacji.
Praca
jest adresowana do specjalistów w dziedzinie komunikacji społecznej, jak również
badaczy z dziedziny nauk o mediach, skupiających uwagę na różnych aspektach ich
działania, rolach, jakie odgrywają
w społeczeństwie, oraz wpływie, jaki wywierają. Po książkę powinni sięgnąć także
studenci kierunków dziennikarstwo i komunikacja społeczna, gdyż jest ona cennym
źródłem wiedzy o współczesności mediów i dziennikarstwa, w tym rzeczywistości
nowych mediów. Wreszcie praca, poprzez swój wymiar użyteczny, adresowana jest do
profesjonalistów w dziedzinie mediów, przede wszystkim dziennikarzy,
pracowników public relations oraz
instytucji okołomedialnych.